Towarzystwo Przyjaciół Ziemi Opatowskiej
STATUT
Spis treści
Preambuła
Stowarzyszenie „Towarzystwo Przyjaciół Ziemi Opatowskiej” jest dobrowolnym, trwałym zrzeszeniem mającym na celu upowszechnianie wiedzy o Ziemi Opatowskiej, silne związanie mieszkańców z historią oraz tradycją własnej miejscowości i regionu, a przede wszystkim wzmacnianie zainteresowanie aktualnym stanem i rozwojem Ziemi Opatowskiej a także wszechstronne współdziałanie z osobami fizycznymi i prawnymi w kształtowaniu jej dzisiejszego i przyszłego oblicza.
Ziemia Opatowska ma wielu przyjaciół na terenie kraju a często i poza jego granicami, którzy bądź to urodzili się i wyrośli na tej Ziemi, bądź też przebywali na tym terenie, a losy związały ich
z Opatowem rozlicznymi więzami i wynieśli stąd najlepsze przeżycia i wspomnienia.
Tych przyjaciół naszego miasta i regionu Towarzystwo Przyjaciół Ziemi Opatowskiej pragnie odnaleźć, zorganizować, ułatwić wzajemne poznanie się i wspólnie z nimi podejmować inicjatywy służące dla dobra miasta i regionu. Chcemy również, aby środowiska spoza naszego regionu, które grupują ludzi czujących i wyrażających związek z Ziemią Opatowską, a pragnących nawiązać lub odnowić kontakty miały możność więzy te odnajdywać, utrwalać i rozwijać w ścisłej współpracy z Towarzystwem.
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1.
Stowarzyszenie nosi nazwę: „Towarzystwo Przyjaciół Ziemi Opatowskiej” zwane w dalszym ciągu niniejszego statutu w skrócie Towarzystwem
§ 2.
Siedzibą Towarzystwa jest miasto Opatów, a teren działalności obszar całego kraju
§ 3.
Towarzystwo jest zarejestrowane na czas nieograniczony i posiada osobowość prawną
§ 4.
Towarzystwo może używać logo, pieczęci, odznak i znaków organizacyjnych,
z zachowaniem obowiązujących w tym zakresie przepisów.
§ 5.
Towarzystwo może ustanawiać certyfikaty, odznaki, medale honorowe i przyznawać je wraz z innymi nagrodami i wyróżnieniami osobom fizycznym i prawnym zasłużonym dla Towarzystwa, przyczyniającym się do realizacji celów Towarzystwa.
Rozdział II
Cele i formy działania
§ 6.
Działalność Towarzystwa jest działalnością pożytku publicznego, jest działalnością społecznie użyteczną prowadzoną w sferze zadań publicznych mającą na celu:
pogłębianie w społeczeństwie regionu umiłowania Ziemi Opatowskiej przez upowszechnianie wiedzy o historii tej Ziemi i jej dniu dzisiejszym;
wzmacnianie więzi społecznej między mieszkańcami regionu i rozbudzanie wśród nich zainteresowania życiem i rozwojem Ziemi Opatowskiej;
rozwijanie troski o mienie społeczne – w tym poszanowanie zabytków, urządzeń kulturalnych, zieleńców, obiektów sportowych oraz szerokie współdziałanie
w tworzeniu nowych wartości;pogłębianie więzi osób związanych z regionem, a zamieszkałych poza Ziemią Opatowską, zapoznanie ich z jej życiem i rozwojem, zaznajamianie z tradycjami, perspektywami na przyszłość oraz wspólną z nimi pracę dla jej dobra;
rozwijanie współpracy z organizacjami społecznymi i towarzystwami o podobnym charakterze w kraju i poza jego granicami;
ratowanie od zapomnienia i zniszczenia zabytków znajdujących się na Ziemi Opatowskiej w tym nagrobków, pomników i innych obiektów przedstawiających wartość historyczną
§ 7.
Towarzystwo jest organizacją pozarządową niedziałającą w celu osiągnięcia zysku.
§ 8.
Działalność Towarzystwa jest działalnością pożytku publicznego i może być prowadzona, jako działalność nieodpłatna lub jako działalność odpłatna, z której przychód służy wyłącznie prowadzeniu działalności pożytku publicznego.
§ 9.
Towarzystwo realizuje swoje cele poprzez:
współpracę i wzajemną pomoc członków Towarzystwa;
współpracę z organami samorządu, administracji publicznej, organizacjami społecznymi i zawodowymi, środowiskami opiniotwórczymi;
współpracę z osobami i instytucjami w zakresie zbierania informacji i wymiany doświadczeń w dziedzinach związanych z działalnością Towarzystwa;
prowadzenie działalności integrującej członków Towarzystwa poprzez aktywność kulturalną, rekreacyjną i towarzyską;
organizowanie konferencji, sympozjów, seminariów i spotkań tematycznych również w wymiarze międzynarodowym;
realizację programów krajowych i międzynarodowych obejmujących cele statutowe oraz udział w nich;
podejmowanie inicjatyw aktywizujących i promujących obywateli w życiu społecznym, gospodarczym i kulturalnym;
integrację oraz wymianę doświadczeń środowisk lokalnych;
podejmowanie działań integrujących osoby z różnych środowisk;
pracę na rzecz integracji pokoleń;
propagowanie i pielęgnację tradycji regionalnych;
podejmowanie i wspieranie działań w zakresie zwalczania patologii (przemocy w rodzinie, alkoholizmu, narkomanii oraz innych uzależnień);
podejmowanie i wspieranie działań na rzecz osób niepełnosprawnych;
prowadzenie różnych form działalności edukacyjnej, szkoleniowej, instruktażowej, warsztatowej, seminaryjnej, muzyczno-rozrywkowej;
pracę na rzecz dzieci i młodzieży;
podejmowanie inicjatyw w zakresie rozwoju życia kulturalnego i innych przejawów życia społecznego;
dział w organizowaniu wystaw, wernisaży, spotkań autorskich, propagowanie dorobku artystycznego twórców związanych z Regionem;
współpracę na rzecz wspierania działalności świetlic środowiskowych;
organizację czasu wolnego dzieci i młodzieży;
organizację kampanii społecznych;
organizację działań artystycznych, kulturalnych, festynów, koncertów, wystaw i pokazów;
organizację działań sportowych, turystycznych, imprez i zawodów;
promocję i kształcenie postaw obywatelskich;
współpracę z organizacjami pozarządowymi;
współpracę z mediami;
prowadzenie działalności wydawniczej;
podejmowanie innych działań zmierzających do realizacji zadań statutowych.
§ 10.
Działalność Towarzystwa opiera się na pracy społecznej jego członków. Do prowadzenia swoich spraw może zatrudniać pracowników. Towarzystwo nie prowadzi działalności gospodarczej.
§ 11.
Towarzystwo może prowadzić działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji celów statutowych na zasadach określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej Towarzystwa służy wyłącznie realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału pomiędzy jego członków.
§ 12.
Towarzystwo prowadzi nieodpłatną działalność w zakresie działań wymienionych w § 9 ust od 1 do 25 i ust 27.
§ 13.
Towarzystwo prowadzi odpłatną działalność w zakresie działań wymienionych w § 9 ust 26.
Rozdział III
Członkowie Towarzystwa – ich prawa i obowiązki
§ 14.
Członkowie dzielą się na:
czynnych,
wspierających,
honorowych.
§ 15.
Członkami Towarzystwa mogą być osoby fizyczne i prawne. Osoba prawna działa w Towarzystwie przez swojego przedstawiciela.
§ 16.
Osoba prawna może być jedynie członkiem wspierającym Towarzystwa.
§ 17.
Przyjęcia nowych członków dokonuje Zarząd uchwałą podjętą w ciągu trzech miesięcy od daty złożenia deklaracji. W razie odmowy przyjęcia w poczet członków, zainteresowany ma prawo w terminie jednego miesiąca od daty jej doręczenia złożyć na ręce Zarządu odwołanie do Walnego Zgromadzenia. Walne Zgromadzenie rozpatruje odwołanie na najbliższym posiedzeniu. Stanowisko Walnego Zgromadzenia jest ostateczne.
§ 18.
1. Członkiem czynnym może być osoba fizyczna posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych, będąca obywatelem polskim oraz cudzoziemiec – także nie mający miejsca zamieszkania na terytorium Polski.
2. Członek czynny ma prawo:
2.1. wybierać i być wybieranym do władz Towarzystwa;
2.2. uczestniczyć z głosem stanowiącym w Walnym Zgromadzeniu;
2.3. zgłaszać wnioski i postulaty dotyczące działalności Towarzystwa;
2.4. korzystać z pomocy i zaplecza Towarzystwa w podejmowanych działaniach zgodnych z jego celami statutowymi;
2.5. brać udział w pracach, zebraniach i innych przedsięwzięciach Towarzystwa z prawem głosu;
3. Członek czynny obowiązany jest do:
3.1. przestrzegania statutu, regulaminów i uchwał władz Towarzystwa;
3.2. regularnego opłacania składek na rzecz Towarzystwa;
3.3. czynnego uczestniczenia w realizacji celów statutowych Towarzystwa;
3.4. dbania o mienie i dobre imię Towarzystwa.
§ 19.
1. Członkiem wspierającym może być osoba fizyczna lub prawna, zainteresowana merytoryczną działalnością Towarzystwa i akceptująca jego cele, która zadeklaruje pomoc i zostanie przyjęta przez Zarząd na podstawie pisemnej deklaracji.
2. Członek wspierający ma prawo brać udział z głosem doradczym w pracach Towarzystwa, zgłaszać do władz Towarzystwa wnioski i postulaty dotyczące podejmowanych przez Towarzystwo zadań.
3. Członek wspierający zobowiązany jest do przestrzegania ustaleń zawartych w podpisanej deklaracji.
§ 20.
1. Członkiem honorowym Towarzystwa może być osoba fizyczna, która wniosła wybitny wkład w rozwój idei promowanych przez Stowarzyszenie lub w inny szczególny sposób zasłużyła się dla Towarzystwa.
2. Członkostwo honorowe nadawane jest przez Walne Zgromadzenie Towarzystwa na wniosek Zarządu.
3. Członkowie honorowi posiadają prawa członka zwyczajnego za wyjątkiem praw wyborczych, a ponadto zwolnieni są z obowiązku płacenia składek.
4. Decyzję o pozbawieniu statusu członka honorowego podejmuje Zarząd w drodze uchwały.
§ 21.
1. Na wniosek Zarządu Walne Zgromadzenie w drodze uchwały może przyznać godność i tytuł Przewodniczącego Honorowego Towarzystwa w uznaniu za szczególne zasługi dla rozwoju Towarzystwa. Osoby te nie posiadają biernego oraz czynnego prawa wyborczego, mogą jednak brać udział w pracach statutowych władz Towarzystwa z głosem doradczym, ponadto zwolnieni są z obowiązku opłacania składek członkowskich.
2. Nadana godność jest dożywotnia. Przewodniczący Honorowy Towarzystwa może realizować określone misje, działając na podstawie i w granicach udzielonych przez Zarząd Towarzystwa pełnomocnictw.
§ 22.
Członkostwo w Towarzystwie ustaje na skutek:
dobrowolnej rezygnacji z przynależności do Stowarzyszenia, zgłoszonej na piśmie Zarządowi, po uprzednim uregulowaniu wszelkich zobowiązań odnośnie Towarzystwa;
śmierci członka lub utraty osobowości prawnej przez członka wspierającego;
uchwały Zarządu z powodu nie płacenia składek członkowskich lub nieusprawiedliwionej nieobecności na Walnym Zgromadzeniu przez okres kadencji;
wykluczenia uchwałą Zarządu z powodu nieprzestrzegania postanowień statutu i uchwał władz Towarzystwa, działania na szkodę Towarzystwa.
§ 23.
Osoba wykluczona lub skreślona ma prawo wniesienia odwołania do Walnego Zgromadzenia w terminie 14 dni od daty doręczenia uchwały na piśmie. Walne Zgromadzenie rozpatruje odwołanie w czasie najbliższych obrad. Decyzja Walnego Zgromadzenia jest ostateczna.
.
Rozdział IV
Składki członkowskie
§ 24.
Wysokość składek członkowskich oraz termin płatności ustala Walne Zgromadzenie Towarzystwa.
Rozdział V
Władze Towarzystwa
§ 25.
Władzami Towarzystwa są:
Walne Zgromadzenie
Zarząd Towarzystwa zwany „Zarządem”
Komisja Rewizyjna
§ 26.
Wybory do władz Stowarzyszenia odbywają się w głosowaniu tajnym w
obecności ponad połowy ogólnej liczby członków, przy czym wybór
Przewodniczącego Zarządu dokonywany jest w wyborach bezpośrednich. W
przypadku braku quorum Zarząd zwołuje Walne Zgromadzenie w drugim
terminie, nie później niż 15 minut po terminie pierwszym. W takim wypadku
uchwały zapadają zwykłą większością głosów, bez względu na ilość obecnych
członków
§ 27.
W przypadku zmniejszenia się liczby pochodzących z wyboru członków władz
w trakcie trwania kadencji, władzom tym przysługuje prawo kooptacji spośród członków Stowarzyszenia, pod warunkiem, że liczba dokooptowanych członków władz nie przekroczy 1⁄2 liczby członków pochodzących z wyboru. W przeciwnym razie, Zarząd zwołuje Walne Zgromadzenie w celu odbycia wyborów uzupełniających.
§ 28.
Członkowie władz Stowarzyszenia pełnią swoje funkcje społecznie i nie
pobierają za nie wynagrodzenia. Przysługuje im jednak zwrot poniesionych
kosztów niezbędnych do realizacji celów statutowych.
§ 29.
Wszystkie władze głosują nad uchwałami i wszelkimi innymi kwestiami w sposób jawny.
§ 30.
Tajne głosowanie przeprowadza się w sprawach personalnych.
§ 31.
Tajne głosowanie przeprowadza na wniosek co najmniej 1/3 zebranych – gdy
dotyczy to Walnego Zebrania lub na wniosek choćby jednego członka danej
władzy – gdy dotyczy to Zarządu i Komisji Rewizyjnej
§ 32.
Zarząd może – przy braku sprzeciwu osoby uprawnionej do głosowania –
przeprowadzić głosowanie drogą elektroniczną.
Walne Zgromadzenie
§ 33.
Walne Zgromadzenie jest najwyższą władzą Towarzystwa. Biorą w nim udział wszyscy członkowie. Może ono być zwyczajne i nadzwyczajne.
Zwyczajne Walne Zgromadzenie zwołuje Zarząd Towarzystwa co cztery lata jako sprawozdawczo wyborcze nie później niż do 31 maja. Okresem sprawozdawczym jest rok kalendarzowy.
Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie winno być zwołane:
3.1. na mocy uchwały poprzedniego Walnego Zgromadzenia;
3.2. z inicjatywy Zarządu;
3.3. na żądanie Komisji Rewizyjnej;
3.4. na pisemne żądanie co najmniej 1/10 ogółu członków Towarzystwa uprawnionych do głosowania.
Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie załatwia tylko te sprawy, dla których zostało zwołane.
§ 34.
Prawo głosu na Walnym Zgromadzeniu mają tylko ci członkowie Towarzystwa, którzy nie zalegają ze składkami dłużej niż 12 miesięcy. Prawo uczestnictwa w Walnym Zgromadzeniu musi być wykorzystane osobiście – zastępstwa są niedopuszczalne.
§ 35.
1. Pisemne zawiadomienie z podaniem miejsca, terminu i porządku obrad każdego Walnego Zgromadzenia rozsyła Zarząd Towarzystwa członkom co najmniej na 14 dni przed terminem Walnego Zgromadzenia
2. Zawiadomienie o Nadzwyczajnym Walnym Zgromadzeniu winno zawierać informację na czyje żądanie jest ono zwoływane.
§ 36.
Uchwały na Walnym Zgromadzeniu zapadają zwykłą większością głosów obecnych na Walnym Zgromadzeniu.
§ 37.
Walne Zgromadzenie prowadzi Przewodniczący wybrany przez to Zgromadzenie. Z obrad spisuje się protokół podpisany przez Przewodniczącego i Sekretarza Walnego Zgromadzenia.
§ 38.
W przypadku równego rozłożenia głosów w trakcie głosowania, decyduje głos Przewodniczącego Walnego Zgromadzenia.
§ 39.
Do kompetencji Walnego Zgromadzenia w szczególności należy:
ustalanie głównych kierunków działania i rozwoju Towarzystwa;
uchwalenie statutu i jego zmian;
wybór i odwoływanie Przewodniczącego członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej;
udzielanie absolutorium Zarządowi na wniosek Komisji Rewizyjnej;
rozpatrywanie sprawozdań z działalności Zarządu i Komisji Rewizyjnej;
podejmowanie uchwały o rozwiązaniu Towarzystwa i przeznaczeniu jego majątku;
rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu;
nadawanie tytułu Przewodniczącego i Członka Honorowego Towarzystwa;
rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań władz Towarzystwa;
rozpatrywanie wniosków i postulatów zgłoszonych przez członków Towarzystwa lub Zarząd Towarzystwa.
Zarząd Towarzystwa
§ 40.
Zarząd składa się z Przewodniczącego, Zastępcy Przewodniczącego, Sekretarza oraz Skarbnika wybranych przez Walne Zgromadzenie na okres czterech lat.
Ustępujący członkowie Zarządu mogą być wybierani ponownie.
§ 41.
Zarząd Towarzystwa winien ukonstytuować się najpóźniej w ciągu siedmiu dni po wyborach.
§ 42.
Uchwały Zarządu podejmowane są w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów, przy obecności, co najmniej połowy ogólnej liczby uprawnionych członków (quorum).
W sytuacji równego rozłożenia głosów decyduje głos Przewodniczącego Zarządu.
Na podstawie uchwały pełnego składu Zarząd może podejmować uchwały w głosowaniu tajnym.
§ 43.
Posiedzenia Zarządu odbywają się w razie potrzeby, jednak nie rzadziej niż raz na kwartał.
Z każdego posiedzenia sporządzany jest protokół.
Posiedzenia Zarządu zwoływane są przez Przewodniczącego Zarządu lub na żądanie osoby wchodzącej w składu Zarządu.
§ 44.
Do zakresu działania Zarządu należy:
realizacja uchwał Walnego Zgromadzenia i kierowanie całokształtem działalności Towarzystwa zgodnie z celami statutowymi;
planowanie działalności Towarzystwa;
sprawowanie zarządu nad majątkiem Towarzystwa;
podejmowanie decyzji w sprawie zaciągania zobowiązań;
zwoływanie Walnego Zgromadzenia;
podejmowanie uchwał w sprawach przyjmowania i wykluczania członków zwyczajnych i wspierających oraz wnioskowanie o nadanie godności członków honorowych i Przewodniczącego Honorowego Towarzystwa;
rozpatrywanie sporów pomiędzy członkami, powstałych na tle działalności Towarzystwa;
składanie sprawozdań ze swej działalności na Walnym Zgromadzeniu;
w szczególnych przypadkach zwalnianie z obowiązku płacenia składek członkowskich;
reprezentowanie Towarzystwa na zewnątrz i działanie w jego imieniu;
§ 45.
Komisja Rewizyjna jest organem Towarzystwa powołanym do sprawowania kontroli nad jego działalnością.
Komisja Rewizyjna składa się z Przewodniczącego i dwóch członków wybranych przez Walne Zgromadzenie na okres 4 lat.
§ 46.
Do uprawnień i obowiązków Komisji Rewizyjnej należy:
kontrolowanie, co najmniej raz w roku całokształtu działalności Towarzystwa;
żądania od Zarządu przedstawienia wszelkich dokumentów dotyczących działalności Stowarzyszenia w celu skontrolowania, co najmniej raz w roku całokształtu działalności Stowarzyszenia;
występowanie do Zarządu z wnioskami wynikającymi z przeprowadzonych kontroli i żądanie wyjaśnień;
zwołanie Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia w razie stwierdzenia niewywiązywanie się przez Zarząd z jego statutowych obowiązków, a także prawo żądania zwołania posiedzenia Zarządu;
składanie na Walnym Zgromadzeniu wniosków o udzielenie (lub odmowę udzielenia) absolutorium dla Zarządu;
składnie sprawozdań ze swojej działalności na Walnym Zgromadzeniu.
§ 47.
Uchwały Komisji Rewizyjnej zapadają zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy liczby członków Komisji Rewizyjnej, w tym przewodniczącego lub jego zastępcy. W razie równości głosów decyduje głos Przewodniczącego.
§ 48.
Członkowie Komisji Rewizyjnej:
nie mogą pełnić innych funkcji we władzach Towarzystwa, ani być pracownikami Towarzystwa.
mogą brać udział w posiedzeniach Zarządu z głosem doradczym.
§ 49.
Komisja Rewizyjna ma prawo żądania od członków i władz Towarzystwa wszystkich szczebli złożenia pisemnych lub ustnych wyjaśnień dotyczących kontrolowanych spraw
Rozdział VI
Sposób zaciągania zobowiązań
§ 50.
W zakresie wynikającym z działalności statutowej Towarzystwo może nabywać prawa i zaciągać zobowiązania.
§ 51.
Do składania oświadczeń woli w zakresie praw i obowiązków majątkowych oraz zawierania umów i zobowiązań majątkowych uprawnionych jest dwóch członków Zarządu działających łącznie, w tym Przewodniczący lub Z-ca Przewodniczącego.
§ 52.
Zarząd Towarzystwa może udzielić pełnomocnictwa ogólnego, obejmującego umocowanie do zwykłego zarządu.
§ 53.
Do reprezentowania Towarzystwa na zewnątrz uprawniony jest samodzielnie Przewodniczący lub dwóch członków Zarządu działających łącznie.
Rozdział VII
Majątek Towarzystwa
§ 54.
Źródłami majątku Towarzystwa są:
składki członkowskie;
darowizny, zapisy i spadki, środki pochodzące z ofiarności publicznej;
dotacje, subwencje, udziały, lokaty,
dochody z majątku Towarzystwa, dochody z własnej działalności;
§ 55.
Towarzystwo prowadzi gospodarkę finansową zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§ 56.
Decyzje w sprawie nabywania, zbywania i obciążania majątku Towarzystwa podejmuje Zarząd Towarzystwa.
§ 57.
Na podstawie uchwały Zarządu, Towarzystwo może podjąć działalność gospodarczą, z której dochody przeznacza się na realizację celów statutowych Towarzystwa.
§ 58.
Zabrania się:
udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem Towarzystwa w stosunku do jego członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi członkowie, członkowie organów oraz pracownicy Towarzystwa pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”;
przekazywania majątku Towarzystwa na rzecz jego członków, członków organów lub pracowników oraz ich bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazywanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach;
wykorzystywanie majątku na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba, że to wykorzystanie bezpośrednio wynika z celu statutowego;
zakupu towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie Towarzystwa, członkowie jego organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.
Rozdział VIII
Zmiana statutu i rozwiązanie Stowarzyszenia
§ 59.
Zmiana statutu przez Walne Zgromadzenie wymaga kwalifikowanej większości 2/3 głosów, przy obecności, co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania, zarówno w I jak i w II terminie Walnego Zgromadzenia.
§ 60.
Podjęcie uchwały o rozwiązaniu Towarzystwa przez Walne Zgromadzenie wymaga kwalifikowanej większości 2/3 głosów, przy obecności, co najmniej 2/3 członków uprawnionych do głosowania.
§ 61.
Wniosek o zmianę statutu musi być zgłoszony na piśmie, a treść proponowanej zmiany udostępniona do wglądu Członkom Towarzystwa w terminie, co najmniej dwóch tygodni przed Walnym Zgromadzeniem – informacja o tym powinna znaleźć się w zawiadomieniu zwołującym Walne Zgromadzenie.
§ 62.
Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Towarzystwa Walne Zgromadzenie powołuje Komisję Likwidacyjną, która przeprowadzi likwidację Towarzystwa.
Rozdział IX
Postanowienia końcowe
§ 63.
W sprawach nieuregulowanych niniejszym statutem zastosowanie mają przepisy ustawy Prawo o stowarzyszeniach.
Statut przyjęto uchwałą Walnego Zgromadzenia w dniu 27 maja 2023